Fırat Üniversitesi Nöroloji A.D. Uyum Programı
FIRAT ÜNİVERSİTESİ NÖROLOJİ ANABİLİM DALI TANITIM VE UYUM PROGRAMI DÖKÜMANI
FIRAT ÜNİVERSİTESİ NÖROLOJİ ANABİLİM DALI’NIN VİZYONU
Eğitim Vizyonu: Ülkemizde sık ve nadir görülen nörolojik hastalıkların tanısı, tedavisi ve takibi için gerekli bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip, bu doğrultuda mesleki becerilerini yenileyebilen, etik değerleri yüksek, hümanist, nöroloji veya yan dallarından birinde kariyer planlaması yapabilecek uzmanlık öğrencileri yetiştirmek ve bu hedeflere uygun olarak nöroloji uzmanlık eğitim programlarını geliştirmek ve güncellemektir. Bu doğrultuda Fırat Üniversitesi Tıp Fakültesi Nöroloji Anabilim Dalı’nın eğitim hedefleri;
1. Nörolojik hastalıkların biyolojik, psikolojik, sosyal ve ekonomik bileşenlerini kavramış,
2. Nörolojik hastalıklarda etkin sağlık hizmeti için gerekli bilgi, beceri ve donanıma sahip,
3. Problemi analiz etme, hipotez üretme, çözüm üretme ve öz değerlendirme yetisine sahip,
4. Kariyer planlaması yapabilen,
5. Güncel bilimsel gelişmeleri takip eden ve güncel bilgileri pratik uygulamaya geçirebilen,
6. Etik ilkeleri önceleyen,
7. İnsanlar ile iyi iletişim kurabilen,
8. Diğer disiplinler ile koordineli çalışabilen ve ekip çalışması becerileri geliştirebilen,
9. Mesleki konularda olduğu kadar sosyal problemlere de çözümsel yaklaşan,
10. Düşünen, analiz eden çıkarsamalarda bulunan ulusal olduğu kadar uluslararası camiada kabul gören uzmanlık öğrencileri yetiştirmektir.
2. Araştırma Vizyonu: Nörolojik hastalıklar ve uygulamalar ile ilgili problemleri analiz ederek bu konularla ilgili projeler üretmek ve nöroloji pratiğinde kullanılabilecek ürünler geliştimek için çalışmalar yapmaktır. Ulusal ve uluslararası araştırmaların yürütüldüğü önemli bir araştırma merkezi olabilmektir. Bu vizyon ile araştırma hedefleri;
1. Ulusal ve uluslararası proje işbirliklerinin geliştirilmesi ve çeşitliliğinin artırılmasına yönelik faaliyetler yürütmek
2. Etki faktörü yüksek dergilerde yayınlanma potansiyeline sahip nitelikte yayınlar üretmek
3. Ulusal/uluslararası düzeyde kongre, sempozyum, çalıştay ve benzeri bilimsel etkinlikler düzenlemek ve bu toplantılara bilgi sunucu olarak katılmaktır.
3. Hizmet Vizyonu: Güncel bilgiler ve teknolojik donanımlar yardımıyla yeni pratik yaklaşımlar ile dünya standartlarında sağlık hizmeti sunmaktır. Bu vizyon ile hizmet hedefleri;
1. Nöroloji alanında sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesi, geliştirilmesi
2. Uzmanlık öğrencisi eğitimi için hali hazırda zengin hasta çeşitliliğini avantaja dönüştürerek ilimiz ve bölgemiz başta olmak üzere Türkiye’nin her bölgesinden hastalar için tercih edilen sağlık merkezi olmak,
3. Varolan gücümüzü artırmak için eğitim, hasta ve sağlık hizmeti sağlayıcıları için alt yapı olanaklarını iyileştirmek ve geliştirmekdir.
FIRAT ÜNİVERSİTESİ NÖROLOJİ ANABİLİM DALI’NIN MİSYONU
1. Eğitim Misyonu: Nörolojik hastalıkların tanı, tedavi ve takibinde güncel gelişmeler doğrultusunda kanıta dayalı tıp uygulamaları ile teorik ve pratik anlamda ulusal ve uluslarası akademik kurumlar tarafından kabul gören etkin bir nöroloji eğitimi verebilmektir.
2. Araştırma Misyonu: Nöroloji disiplinin ilgi alanındaki problemleri tanımlamak, uygun hipotezler üretmek elde edilen verileri analiz edip problem çözümüne uygun projeler üreterek ulusal ve evrensel düzeyde araştırmalar yapmaktır.
3. Hizmet Misyonu: Güncellenen bilimsel bilgi birikimi, yeni teknolojik ürünlerin kullanımı ve güncel tıbbi uygulamalar ile dünya standartlarında modern ve kaliteli sağlık hizmeti sunmaktır.
PERSONEL SAYISI
Anabilim Dalımız; 2 profesör, 3 doçent, 16 araştırma görevlisi, 12 hemşire, 4 memur, 5 hasta bakıcıdan oluşan kadrosuyla çalışmalarına devam etmektedir.
UZMANLIK EĞİTİMİ
Uzmanlık eğitimini tamamlayan uzmanlık öğrencilerimiz, güncel nörolojik bilgi birikimi ve kazandıkları etik değerler ile bir nöroloji kliniğini yönetebilecek yeterliliğe sahip olurlar. Ayrıca, toplumsal sorumluluklarını da yerine getirecek şekilde, insan haklarına saygılı, adaletli bir hekim olarak yetişirler. Fırat Üniversitesi Nöroloji Anabilim Dalı’ndan bugüne kadar 50 nöroloji uzmanı yetişmiştir. Bu meslektaşlarımızın 12’si (%24) mezuniyetlerinden sonra akademisyen olarak çalışmış veya çalışmaktadır. Bu yüksek oran, anabilim dalının yüksek akademik kültürünün bir sonucudur.
EĞİTİM VE ÖĞRETİM KADROSUNUN YÜKÜMLÜLÜKLERİ
ÖĞRETİM ÜYELERİNİN İLGİ ALANLARI
LABORATUVARLARIMIZ
Anabilim dalı büntesinde yeralan klinik nörofizyoloji laboratuvarımızda 1 adet video EEG,1 adet EEG, 2 adet EMG ve 1 adet TMS cihazı bulunmaktadır. Uzmanlık öğrencileri laboratuvarlarımızda en az bir öğretim üyesi veya uzman hekimin danışmanlığında çalışmaktadırlar.
EĞİTİM
Fırat Üniversitesi Tıp Fakültesi Nöroloji Anabilim Dalı olarak amacımız; etkili iletişim kurabilen, etik değerleri gözeten, nörolojik hastalıklar ve genel sağlık sorunları hakkında üst düzeyde bilgi birikimine sahip olarak doğru tanı koyup tedavi uygulayabilen, gereken izlemi yapabilen, kaliteli sağlık hizmeti sunabilen, tüm sağlık paydaşları ile iş birliği kurabilen, uzman olduğunda bir nöroloji kliniğini yönetebilen, toplum sağlığının korunmasını ve geliştirilmesini öncelik veren, toplumun sağlık gereksinimlerini karşılayabilen, öğrenmeyi ve öğretmeyi amaç edinerek yaşam boyu bilgi ve becerisini artırmayı hedefleyen, araştırmacı yaklaşımı ile ulusal ve uluslararası nitelikte bilgi üretebilen hekimler yetiştirmektir.
Fırat Üniversitesi Tıp Fakültesi Nöroloji Anabilim Dalı’nda uzmanlık eğitim programı 23.12.2021’de onaylanmış olan TUKMOS Nöroloji uzmanlık eğitimi çekirdek müfredatı dikkate alarak ve müfredatı kapsayacak şekilde düzenlenmiştir.
Fırat Üniversitesi Tıp Fakültesi Nöroloji Anabilim Dalı tarafından uzmanlık öğrencisi göreve başladığı tarihten itibaren en geç 30 gün içinde uyum programı eğitimi verilmektedir. Bu uyum programı eğitiminde kliniğin kapasitesi, işleyişi, eğiticiler, poliklinik, birimler, servis, Klinik Nörofizyoloji Laboratuvarları, Yoğun Bakım ve hastanenin genel kuralları hakkında bilgilendirilmektedir. Özlük hakları (görevlendirme, rotasyon, görev süresi, uzmanlık eğitim süresi uzatma, askerlik, kimlik, izin, rapor, tez), hastane otomasyon sistemi ve kayıtlar, hasta yatış, çıkış, sevk, fatura işlemleri, eczane uygulamaları, laboratuvarların ve kan bankasının işleyişi ve istemler, hastane enfeksiyonları, mesleki korunma ve tıbbi atıklar, tıpta uzmanlık öğrenciliği yönetmeliği, adli sorumluluklar ve hasta hakları, hasta dosyası tutma ilkeleri, hasta izlem ve epikrizler hakkında bilgiler verilmektedir. Ayrıca göreve yeni başlayan uzmanlık öğrencisinin ilk 3 ayında danışman öğretim üyesi ve ilk 3 yıl içinde tez danışmanı belirlenmektedir.
Uzmanlık öğrencilerimiz EEG ve EMG iç rotasyonlarını departmanımızdaki EEG ve EMG Birimleri’nde 6 ay yapmaktadır. EEG laboratuvarında öğretim üyesi gözetiminde günlük olarak gerçekleştirilen rutin EEG çekimlerini yorumlamayı öğrenerek yeterli deneyimi kazanmakta; olgularda çoğu kez daha titiz yaklaşım gerektiren artefaktlar/ teknik gereksinimlere, görece sık ortaya çıkan epileptifom/ nonepileptiform paternlere ilişkin bilgi sahibi olmaktadır. Ayrıca video-EEG monitorizasyon (VEM) ünitesinde gerçekleştirilen VEM yorumlanma sürecine dahil olma imkanı bulmaktadır. İleti ve iğne EMG, repetetif EMG, uyarılmış potansiyelleri, öğrenmekte; yeterli gözlem süresinin ardından uygulayıcı olarak da görev alabilmektedirler. 2025 yılında elektronörofizyoloji laboratuvarına TMS cihazı kazandırılmıştır. Eğitim programına 2025 yılı itibari ile TMS uygulamaları eklenecektir. Haftada bir gün yapılan botulinum toksin uygulamalarına uzmanlık öğrencileri katılmaktadırlar. Başlangıçta gözlemci olup daha sonra öğretim üyesi gözetiminde botilinium toksin uygulamaları yapmaktadırlar.
Uzmanlık öğrencileri; iç hastalıkları, kardiyoloji, radyoloji, fizik tedavi ve rehabilitasyon , ruh sağlığı ve hastalıklarından oluşan bölüm dışı rotasyonlar kurumumuz içinde gerçekleştirilmektedir. Çocuk nörolojisi rotasyonu ise kurumuzuda pediatrik nöroloji uzmanının olmaması nedeniyle diğer il içi veya il dışı kurumlarda yer alan çocuk nörolojisi bölümlerinde gerçekleştirilmektedir.
Uzmanlık eğitimine yeni başlayan uzmanlık öğrencileri ilk ay primer hasta takip etmezler. Bu süre adaptasyon süresi olarak belirlenmiş olup bu sürede staj dersleri, vizitlerde öğretim üyelerinden ve kıdemli uzmanlık öğrencilerinden temel nöroloji ile ilgili bilgileri alırlar. Bu şekilde temel nöroloji bilgilerini tamamlamaları, nörolojik muayeneyi eksiksiz uygulayabilmeleri, kliniğe uyum sağlamaları ve hastaneye alışma sürecinde öğretim üyeleri ve tüm klinik çalışanlarıyla tanışma fırsatı bulmaları hedeflenmektedir.
Öğretim üyeleri Fırat Üniversitesi Tıp Fakültesi Nöroloji Anabilim Dalı’nın müfredatında yer alan dersleri vermekle yükümlüdür. Akademik takvimde yer alan öğretim üyesi dersleri her akademik yılın başında uzmanlık öğrencilerine duyurulmaktadır. Bu derslerin konuları ve sayısı gerek görüldüğünde artırılmakta veya değiştirilmekte, ek ders programları hazırlanabilmektedir.
Öğretim üyesi derslerine ilişkin bilgi, beceri ve yetkinliği içeren öğrenim kazanımları tanımlanmıştır, her ders için öğrenme yöntemleri bellidir ve ulaşılabilecek güvenilir kaynaklar asistanlara bildirilmektedir. Her ders, uzmanlık eğitim programımızın hedeflediği program yeterliklerinden hangilerini karşıladığını gösterir şekilde matrislenmiştir. Her akademik yılın sonunda uzmanlık öğrencilerinden eğitim programını da kapsayacak şekilde geri bildirim alınmakta ve bir sonraki yılın akademik programı da geri bildirimler dikkate alınarak planlanmaktadır. Belirli akademik kurullara katılan veya anabilim dalı başkanı ile düzenli toplantılar yapan uzmnalık öğrencileri temsilcilerinden de hem eğitim hem de klinik içi işleyişle ilgili düzenli sözlü geri bildirimler alınmaktadır.
Her asistan akademik yıl içinde en az 1 seminer ve 1 adet araştırma makalesi sunmakla yükümlüdür. Bu sunumların detayları, uzamanlık öğrencisinin danışman öğretim üyesi ve eğitim sorumlusu öğretim üyesi ile birlikte belirlenir ve sunumlar ilgili öğretim üyeleri tarafından kontrol edilerek gerekli revizyonlar yapılır. Bu şekilde Nöroloji’nin farklı bir alanına ait güncel sunumlar ve tartışmalar yapılır.
Uzmanlık öğrencileri Fırat Üniversitesi Kütüphanesi üzerinden basılı ve online olarak pek çok veritabanına ve Nöroloji Anabilim Dalı ile ilgili literature ulaşabilmektedir. Kullanılabilecek linkler aşağıda listelenmiştir.
Kliniğimizde eğitim ve hizmet faaliyetleri araştırma ile entegre olarak yürütülmektedir. Uzmanlık öğrencileri bilimsel aktivitelere katılım ve araştırma yapma konularında teşvik edilmektedirler. Eğitim süreci, uzmanlık öğrencisinin bir araştırmayı planlama, yürütme ve raporlamasını mutlaka sağlayacağı şekilde düzenlenmiştir. Araştırma konusu ve danışmanı uzmanlık eğitiminin ilk iki yılında tanımlanır. Kliniğimizde ek olarak uzmanlık öğrencileri bilimsel araştırma yöntemleri, literatür tarama, online veri tabanı kullanımı, referans ve intihal programları kullanımı, analiz yöntemleri ve bilimsel makale yazma teknikleri hakkında bilgilendirilmekte, uygulamalar ile beceri kazanması sağlanmaktadır. Uzmanlık öğrencileri bu bilgiler ışığında nöroloji uzmanlık eğitimi sürecince tezinden türetilmiş olmamak koşulu ile danışmanı ile belirleyeceği en az bir projenin araştırmacılarından biri olurlar.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME
Ölçme ve değerlendirme yılda iki defa yazılı olarak (açık uçlu ve çoktan seçmeli) yapılmaktadır. Uzmanlık öğrencileri sınavlarda hangi konulardan sorumlu olduklarını bilerek hazırlanmakta ve sınava katılmaktadırlar. Sınavlarda veya sonrasında kendilerine eksikleriyle ve sınav başarılarıyla ilgili olumlu ve gerekiyorsa olumsuz geribildirimler verilmektedir. Nörolojik muayene yönergesi önceden verilen asistanlar bu sınavlarında standardize olarak değerlendirilmekte ve sınav başarıları belirlenmektedir. Sınavlarda 60 puanın altında alan asistanlar sorunun kaynağı belirlenmek üzere danışman öğretim üyelerine yönlendirilmekte ve 3 ay içinde sonra ikinci sınav şansı verilmektedir.
Sözlü ve yazılı sınavlar dışında asistanlar, göreve bağlılık (mesai saatlerine uyum, görev sorumluluğu, görevlerini yürütmesi, görevlerini sonuçlandırması), çalışma yeteneği (mesleki uygulama yeteneği, bilimsellik, ekip çalışma uyumu), araştırma yeteneği (araştırma isteği, araştırmayı yürütme ve çözüm yeteneği, bilgi kaynaklarını verimli kullanma, yayın yapma becerisi), yönetme yeteneği (problem analiz ve çözüm yeteneği, organizasyon-koordinasyon yeteneği, iletişim yetenekleri), meslek ahlakı (diğer uzmanlık öğrencileri ile ilişkiler, eğitim sorumluları ve uzmanlar ile ilişkiler, diğer çalışanlar ile ilişkiler, hasta, hasta yakınları ve uzmanlık alanını ilgilendiren diğer ilişkiler) açısından da akademik kurullarda değerlendirilmekte ve başarı puanları belirlenmektedir.
EĞİTİCİ VE UZMANLIK ÖĞRENCİLERİNİN GERİ BİLDİRİMİ
Akademik program ve dersler her eğitim-öğretim yılı için yeniden belirlenir ve yıl içinde alınan geri bildirimlere göre eklemeler yapılır. Ayrıca aralıklı olarak tüm uzmanlık öğrencilerinden yazılı geri bildirimde standardize formlar aracılığı ile alınır.
ASİSTAN KARNESİ
Asistan karnesi, Tıpta Uzmanlık Sınavlarını (TUS) kazanarak Uzmanlık Eğitimi yapmaya hak kazanmış uzman adayının, eğitim boyunca gerçekleştirdiği tüm bilimsel ve uygulamalı aktiviteleri içeren belgedir. Uzmanlık eğitimi yapmaya hak kazanan tüm adaylar bu karneyi doldurmakla mükelleftirler. Karne, araştırma görevlisi tarafından doldurulduktan sonra yapılan uygulamadan sorumlu öğretim üyesi tarafından onaylanır.
UZMANLIK ÖĞRENCİLERİNİN YILLARA GÖRE KAZANIMLARI